دیابت و مراقبت از پا

 ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
دیابت و مراقبت از پا

دیابت و اختلال در عروق و اعصاب پا
اعصاب شما به مانند سیم های انتقال دهنده پیام های عصبی از مغز به اندام ها عمل می کنند و به آن ها دستور انجام فعالیت های مختلف را می رسانند. دیابت معمولا به مغز و نخاع آسیب نمی زند اما متأسفانه، وجود قند زیاد در خون برای مدت طولانی به سیستم عصبی آسیب می رساند و بدین ترتیب می تواند به بازوها، دست ها، ساق و خود پا آسیب برساند. حتی ممکن است در اثر این آسیب، زخم چاقو و سوختگی را به صورت دردی خفیف احساس کنید. اگر هر یک از این علائم را دارید بسیار مراقب باشید، زیرا به علت کاهش حس ممکن است بدون اینکه متوجه شوید پا را بر روی جسمی بگذارید و مجروح شویدکه این خود منجر به عفونت خواهد شد.

برای پیشگیری از ابتلا به عوارض پا رعایت چه نکاتی ضروری است:
1- هر روز پای خود را (به خصوص لای انگشتان) از نظر وجود زخم، قرمزی، تورم و تغییر شکل بررسی کنید.
2️- روزانه پای خود را با آب ولرم و صابون شستشو دهید. قبل از قرار دادن پا در آب دمای آن را با آرنج خود چک کنید زیرا در اثر دیابت ممکن است پاهایتان حساسیت خود را نسبت به دما از دست داده باشند و در این صورت دچار سوختگی شوید.
3️- در صورت وجود هر گونه زخم یا تغییرات استخوانی حتما پزشک خود را مطلع کنید، چون هر زخمی ممکن است منجر به قطع عضو شود.
4️- بعد از هر بار شست و شو حتما پاها را خشک کنید (خصوصا لای انگشتان) تا از ایجاد عفونت قارچی جلوگیری شود.
5️- بعد از خشک کردن پاها حتما آن ها را با ماده مناسب مثل وازلین طبی چرب نمایید تا از خشکی و ترک پا جلوگیری شود و به گردش خون کمک کند. قسمت های برجسته و استخوانی را به دقت ماساژ و ورزش های مناسب پاها را جهت برقراری گردش خون انجام دهید.
6️- هیچگاه با پای برهنه در منزل راه نروید، حتما از دمپایی روفرشی استفاده کنید تا از خراشیدگی و زخم پا جلوگیری شود.
✔️در صورت وجود هر گونه زخم یا تغییرات استخوانی حتما پزشک خود را مطلع کنید.

✔️در صورت ایجاد عفونت قارچی در پا توجه داشته باشید که باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرید.

نکاتی در مورد انتخاب کفش و جوراب
کفشی انتخاب کنید که از جنس چرم نرم و کاملا اندازه پاهایتان (نه تنگ و نه گشاد) باشد.
چنانچه کفش نو می خرید قبل از استفاده طولانی مدت، در منزل آن را بپوشید و راه بروید و به طور متناوب با کفش های استفاده شده آن را تعویض کنید تا جا باز کند.
کفشی انتخاب کنید که با قوزک پایتان در تماس نباشد و از پوشیدن کفش های جلوباز پرهیز کنید.
بهتر است کفشی انتخاب کنید که پاشنه ای در حدود 3-2 سانتی متر داشته باشد. کفشی که پاشنه اش خیلی بلند و یا کاملا تخت باشد گزینه مناسبی نیست.
جوراب هایتان حتما نخی باشد و هر روز شسته شود. از پوشیدن جوراب های سوراخ دار اجتناب کنید.
جهت گرم کردن پاها حتما از جوراب نخی کلفت استفاده کنید و هیچگاه پای خود را کنار بخاری و یا وسیله گرمایی گرم نکنید. چون ممکن است به علت از دست رفتن حس، دچار سوختگی شوید و متوجه نگردید.
ناخن های خود را به طور صاف کوتاه کنید و گوشه های آن را نگیرید.
هر روز پایتان را ورزش دهید.
از کشیدن سیگار بپرهیزید.
جهت معاینه و امتحان حس پا حتما هر چند وقت یک بار به پزشک مراجعه کنید. 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.